Puff-puff

Hamnade i en mycket otrevlig diskussion på familjeliv (skräll). En gravid tjej efterlyser andra mammor som rökt hela graviditeten, hon vill nämligen veta vad som kan hända med bebisen, vilka konsekvenser hennes handlande kan medföra. Hon ville väl bli lugnad antar jag, få kommentarer om att rökning inte är så farligt som alla insatta hävdar. Givetvis så var vi moralkärringar tvugna att dra upp alla argument som talar för att man bör sluta röka om/när man blir gravid. Givetvis stänger de gravida rökarna öronen, och lyssnar hellre på varandras urkassa argument. "Min väninna rökte under hela sin graviditet, och hennes barn är helt normalt!", sådana kommentarer gör det tydligen helt okej att röka om man är gravid. Och i dem finns det dessutom betydligt mer sanning än i läkarvetenskapens utlåtanden. Not.

Rökning gör att...

  • Risken för PSD (Plötslig SpädbarnsDöd) är tre gånger så stor om mamman rökt under graviditeten.
  • Barnet blir beroende av nikotin redan i magen, och får således lida av abstinensbesvär när den kommit ut och inte längre delar blodomlopp med sin rökande mamma.
  • Barn till rökare har betydligt större risk att drabbas av astma, allergier och nedsatt immunförsvar.
  • Även ADHD och koncentrationssvårigheter är vanligare hos barn som utsatts för nikotin i tidig ålder.
  • Kolmonoxiden som mamman drar in i lungorna blockerar röda blodkroppar, vilket stör syretransporten. Det är lika med syrebrist hos bebisen.
  • Nikotin har en sammandragande effekt på blodkärlen, vilket gör att även blodkärlen i moderkakan dras samman. Det gör i sin tur att barnet får i sig mindre näring, vilket leder till låg födelsevikt i många fall.
  • Rökningen ger även biverkningar långt upp i åldrarna, barn som utsatts för rökning i magen uppvisar betydligt sämre studieresultat oavsett ekonomiska och sociala faktorer.
Finns många fler saker att ta upp, ovanstående är bara en bråkdel. Blir så pissed off på mammor som röker under graviditeten. Det finns inga ursäkter! Det har gått bra för många, men om det är din bebis som dör i PSD för att du rökt under graviditeten, då spelar det liksom ingen roll att tusen bebisar till rökande mammor har klarat sig. Om man inte har den motivationen och självdiciplinen som behövs för att sluta röka, då ska man inte heller skaffa barn. Så enkelt är det. Som förälder måste man alltid sätta sitt barns välmående i första rummet, oavsett vilken situation man befinner sig i. Är man inte redo att göra det, då är man inte heller redo att skaffa barn. Punkt slut.

Kommentarer
Postat av: Vaniljlatte

Jag håller med dig. Som tur är har jag aldrig rökt, varken innan, under eller efter (ja, jo, tjuvrökte lite i sjuan, men det räknar jag inte längre) Sambon slutade samma dag jag sa jag var gravid och har inte rökt en cigg sen dess. DET är strongt av honom tycker jag. Han "behövde " ju inte sluta på samma sätt som en mamma behöver om du förstår vad jag menar? :)



Men jag blir galen när jag ser mammor med magarna i vädret. Eller de som röker in i vagnarna. Nej, dessa personer har ingen respekt för andra människor. :(



2008-07-16 @ 15:27:52
URL: http://vaniljlatte.blogspot.com
Postat av: Frida

AMEN säger jag bara!!!!!

2008-07-18 @ 11:10:30
URL: http://fridasfiffiga.blogspot.com
Postat av: mamma russin

tack för din kommentar... den disskutionen har jag också hamnat i på fl... håller med ig.. hejja hejja.. :)

2008-07-22 @ 23:21:19
URL: http://enburkrussin.blogg.se/
Postat av: Angelica

Nu håller jag inte med om att jag tycker att det är dåligt att röka under graviditeten för det gör jag.



Utan ville bara påpeka att i vissa fall förbjuder läkarna vissa mammor att sluta om de är för långt gågna i graviditeten. Bland annat hände detta min brors sambo som var i tredje månaden när hon fick reda på att hon var med barn (inte planerat) och hade då rökt under hela dessa tre månader, läkaren sa då att hon kunde skära ner men absolut inte sluta då det kunde tydligen skada mer om hon slutade än om hon fortsatte då barnet var beroende.



/A

2008-07-23 @ 16:50:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0